PIERWSZE LOTY SZYBOWCOWE
W BIELSKU-BIAŁEJ









Współczesny wygląd terenu



Tak fascynujące zdjęcia trafiają się już bardzo rzadko. Oglądamy zdjęcia wykonane zimą 1935 roku na zboczu Kopca Lipnickiego w Bielsku-Białej podczas pierwszego kursu szybowcowego. Szybowiec "Wrona" wystrzeliwany jest w powietrze z pomocą gum. Jak widać zimno nie przeszkadza zarówno pilotom jak i kibicom.



Zdjęcia z archiwum Longina i Bogdana Blady


Wronę opracował inż. Antoni Kocjan w 1932r. Jako, że własności lotne były znakomite, wkrótce uruchomiono produkcję seryjną, a ponadto wiele szybowców zbudowano w klubach na podstawie sprzedawanej dokumentacji. Prawie wszystkie przedwojenne szkoły szybowcowe szkoliły pilotów właśnie na Wronie. Jedna z Wron miała dorobioną kabinę pilota, co miało ułatwić przyzwyczajenie się pilotów do kabiny samolotowej. W 1934 opracowano wersję bis. Wrony były budowane na licencji w Bułgarii, Jugosławii, Palestynie, Finlandi i Estonii.
Kadłub szybowca był kratownicą z drewnianą. Płat dwudzielny, z dwoma dźwigarami oklejony płótnem.

tekst zaczerpnięty z http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pwrona.htm





Powrót do LOTNICTWO

Powrót do strony GŁÓWNEJ